Poviedkový Workshop V
Ako sa hovorí „Repetitio est mater studiorum”, prišiel čas zopakovať si, čo všetko sme sa dozvedeli v predošlých dieloch Poviedkového Workshopu.
Dnes si zopakujeme všetko podstatné, čo by ste si mali zapamätať a čomu by ste sa mali vyhnúť, pri písaní poviedok.
1. ŠTYLISTIKA A GRAMATIKA
a) delenie textu do odstavcov
- pri zmene deja
- pri priamer reči
- nezabúdať na štylistiku (poviedka musí byť nielen dobre napísaná, ale aj dobre čitateľná)
b) beta-read
- vždy si poriadne skontrolovať text
- nebáť sa odložiť text a opraviť ho neskôr
- nebáť sa beta-readu (prípadne si nechať poradiť v poviedkovom workshope)
- zapamätať si, že čím menej chýb, tým väčšia šanca na úspech
c) priama reč
- dodžiavať odstavce
- naučiť sa pavidlá PR
- určiť si vždy iba jeden spôsob
d) normostrana
- normostrana: 30 riadkov * 60 znakov = 1800 znakov
- normostrana pre word (variant A): riadkovanie 1,5 font Times New Roman, veľkosť písma 12, odstavce 3cm po stranách a 3,5cm horný a dolný okraj
- normostrana pre word (variant B): riadkovanie 1,5, font Courier New, veľkosť písma 12, zarovnanie textu do stĺpca (justify), okraje 3cm po stranách, 3,5 horný a dolný okraj
- jedna normostrana nemusí byť vždy jedna strana A4
- počet znakov vo worde sa dá zistiť pomocou funkcie Word Count (počet slov)- dôležitý údaj v tabuľke je počet znakov spolu s medzerami (medzera sa tiež ráta ako znak!)
e) zvýrazňovanie textu
- zmenou písma (zvýraznenie, podčiaknutie, kurzivá)
- použitím veľkých písmen
- zmenou fontu
- zvýrazňovať iba tam, kde to má opodstatnenie (vnútorné pocity postavy, prejav emócii postáv...)
2. OBSAHOVÁ ČASŤ POVIEDKY
a) rýchly koniec
- vždy mať jasnú predstavu o tom, akým smerom sa má poviedka uberať
- nikdy sa nesnažiť narýchlo ukončiť poviedku kvôli termínu súťaže
- radšej poviedku odloziť a vrátiť sa ku nej neskôr, ako ju nezmyselne ukončiť
b) odosobnenie sa od textu
- mnoho autorov je priamo zainteresovaný do deja, v mysli im víria myšlienky a predstavy, ktoré dopĺňajú dej poviedky, avšak ich nedajú na papier, takže čitateľ si ich nemá ako domyslieť.
- riešenie: workshop, beta-read
c) gradácia deja
- gradácia (stupňovanie) deja: postupné smerovanie textu od úvodu až po záver
- nezabúdať na kompozíciu textu: úvod, jadro, záver
- úvod: načrtnutie zápletky
- jadro: podstatná časť poviedky, v ktorej treba čitateľa udržať pri čítaní (predovšetkým gradáciu deja)
- záver: koniec (rozuzlenie) poviedky, zakončený pointov, ku ktorej poviedka smerovala
d) pointa, myšlienka poviedky
- vyvrcholenie celej poviedky
- nemusí byť vždy na konci poviedky (no autor potom musí udržať čitateľa v napätí aj napriek tomu, že už vie pointu)
- v dlhších dielach a poviedkach je možné pointu ukryť za rozsiahlejší a prepracovanejší dej, ktorý nakoniec vyznie ako podstata celého diela
- pri mikropoviedkach je pointa základom úspechu
3. ŽÁNRE
a) mikropoviedka
- základom je pointa, ktorá o niečom vypovedá
- maximálny rozsah 7200 znakov (4 normostrany)
- náročný žáner vzhľadom na svoj rozsah
b) poviedka
- najčastejší žáner
- rozsah 10 až 15 normostrán
- rozvíja sa iba jedna dejová línia (len jeden príbeh) a hlavná postava
- minimálny výskyt postáv a časových a priestorových údajov
c) novela
- literárny žáner stredného rozsahu
- priestor pre hlbšiu dejovú líniu
- obsahuje rovnako ako poviedka len jednu dejovú líniu, avšak má priestor pre súbor udalostí
- možnosť rozviť viac postáv
d) román
- vyznačuje sa pružnou kompozíciou, ktorá umožňuje zachytiť rozsiahlu oblasť javov a udalostí, spoločenských vzťahov a psychologických situácií.
- zachytáva dlhšie časové obdobie a široký okruh životných javov, ako aj osudy viacerých postáv (nielen hlavnej)
4. SÚŤAŽNÁ POVIEDKA
a) tlačená forma
- klasický formát A4
- vždy jednostranne
- jedna stran NEMUSÍ byť vždy jednou normostranou
- vo väčšine prípadov si organizátori vyžiadajú viacero kópií (spravidla toľko, koľko je porotcov)
- riadkovanie 1,5 alebo 2 z dôvodu lepšej čitateľnosti a možnosti porotcov zapisovať si poznámky priamo do textu
b) elektronická forma
- menej pracná ako tlačená forma
- preferované formáty .doc a .rtf
- pozor na verziu textového editoru
- v novších verziách Wordu ukladať text vo formáte Word 97-2003 Document (klasický formát .doc)
- uistiť sa, že posielate svoju finálnu verziu poviedky
Niektoré súťaže si vyžadujú, aby autori zaslali svoje diela aj v tlačenej a aj v elektronickej forme. Tlačené poviedky slúžia predovšetkým pre porotcov, kým elektronická forma je pre prípad naslednej publikácia (buď na internete alebo v zborníku).
c) anonymná súťaž
- autor nesmie uvádzať svoju totožnosť v poviedke, ani sprievodnom liste (e-maily)
- údaje treba priložiť v osobitnej obálke
- výhoda: porota nevie totožnosť autora, čo zamedzuje zvýhodňovaniu a diskriminácii
- nevýhoda: strata údajov o autorovi, môže viesť ku komplikáciám pri identifikácii výťaža
d) neanonymná súťaž
- údaje sa uvádzajú v sprievodnom liste (e-maily) alebo v prihláške do súťaže
- dávať si pozor, aby bola prihláška (sprievodný list) správne vyplnené